W jaki sposób pracuje rozściełacz asfaltu?

Budowa nawierzchni – dróg, pasów startowych, parkingów, podjazdów i wielu innych – wymaga zastosowania odpowiedniego ciężkiego sprzętu, czyli maszyn drogowych. Wśród wielu urządzeń niezbędnych w tego typu pracach znajdują się między innymi tzw. rozściełacze asfaltu. Dowiedz się więcej o ich zastosowaniu, mechanizmie pracy i dlaczego odgrywają one tak istotną rolę.

Czym są rozściełacze asfaltu?

Z rozściełaczami asfaltu można spotkać się też pod innymi nazwami – najczęściej spotykane to „układarki mas bitumicznych” lub po prostu „układarki asfaltu”. Niezależnie od tego jak je nazwać, mowa o maszynach, których zadaniem jest dozowanie gorącej masy bitumicznej i rozprowadzanie jej równomiernie po wcześniej przygotowanej powierzchni dróg. Obok walców drogowych należą one do najważniejszych elementów wyposażenia przy każdego rodzaju pracach drogowych. Wynika to z faktu, że tylko one umożliwiają uzyskanie nawierzchni asfaltowej o jednakowej grubości na każdym metrze drogi – ma to ogromne znaczenie z punktu widzenia trwałości drogi oraz komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Szeroki wybór rozściełaczy asfaltu znajdziemy w ofercie firmy Bellator.

Jak działa rozściełacz asfaltu?

Schemat działania rozściełacza asfaltu jest stosunkowo prosty i przebiega w kilku etapach:

  1. Załadowanie kosza zasypowego świeżą masą bitumiczną
  2. Przeniesienie masy bitumicznego na stół roboczy, gdzie masa jest utrzymywana w stałej temperaturze,
  3. Równomiernie rozłożenie masy na całej przestrzeni roboczej
  4. Wylanie masy na wcześniej przygotowane podłoże

Masa bitumiczna jest wstępnie zagęszczana i wyrównywana przy pomocy specjalnej belki wibracyjnej.

Jak rozściełacz współpracuje z innymi maszynami?

Rozściełacze asfaltu to urządzenia, które nie mogą pracować samodzielnie. Powód jest bardzo prosty – jest nią stosunkowo niska pojemność kosza zasypowego. Jednocześnie rozściełacz musi mieć dostęp do odpowiedniej ilości masy bitumicznej, aby uzyskać równą i stabilną nawierzchnię drogi – jakakolwiek przerwa w dostępnie do masy stwarza ryzyko, że na gotowej nawierzchni powstaną niebezpieczne ubytki.

Problem ten rozwiązuje się przy pomocy ciężarówek lub specjalnych podajników asfaltu, z których masa bitumiczna jest stale dozowana do kosza zasypowego. W praktyce wygląda to tak, że podajnik lub ciężarówka stale przemieszcza się przed rozściełaczem. Ważne jest odpowiednie zgranie prac na placu budowy – jeśli zapas masy w ciężarówce się skończy, druga musi być gotowa, by zająć jej miejsce.